Isnin, 24 Oktober 2016

Guru Pendidikan Khas itu Isteriku #1

Tahun 2015 merupakan tahun dimana umur gua berada pada kedudukan 29 ataupun lebih dikenali dengan nama kedudukan akhir 20'an. Masuk saja tahun 2016, gua akan berubah menjadi seorang lelaki yang telah memasuki alam 30'an atau 3 series macam kereta BMW.

Tahun 2015 gua, seperti tahun tahun sudah, di habiskan dengan sia sia, walaupun agak berlainan sikit sebab gua dah kerja kerajaan. Kerja kerajaan ni, lu orang pun tau kan, mak mak mesti suka kalau anak kerja kerajaan ni. Ye la, nanti mak kita boleh borak dengan kawan dia "ooooo anak aku dah kerja kerajaan tu, jadi pegawai kat Sabah" itu yang mak mak kita nak sebenarnya. Dan lagi satu, bagi mak mak ni, kerja kerajaan ni cerah masa depan. Ada gaji tetap, ada KWSP, ada pencen. Macam macam lah. Sebab tu mak gua suka betul gua jadi pekerja kerajaan agaknya.

Tapi tahun 2015 ni gua rasa dia punya 'pegi' lain macam sikit. Sebab pada hujung tahun hari tu, gua dah berjaya menamatkan zaman bujang gua. Dan gua rasa sangat luar biasa sebab sebenarnya gua tak terfikir pon nak berkahwin.

Kisah kawin gua bermula macam ni lah lebih kurang.

Gua punya mak sepupu ( sepupu bapak gua ) mungkin telah berbincang dengan senyap senyap dengan mak gua. Gua pun kurang pasti bila mereka berdua ni mula berbincang. Lagipun gua tak ambik port sangat pasal perbincangan orang tua ni. Mereka kiranya nak kenen kan gua dengan anak dia tu la kot. Ok lah, panjang pulak nak taip 'mak sepupu' ni. Gua panggil dia Cik Ha. Cik Ha ni ada 3 anak perempuan dan 2 anak lelaki. Yang perempuan sulung, namanya Siti Nasuhah binti Razman. Gua mana pernah jumpa orangnya. Kenal pun tidak, apatah lagi berjumpa.

Tapi sejak kebelakangan awal tahun 2015 tu, mak gua asyik dok cakap pasal Nasuhah ni je. Katanya anak sepupu abah, belajar kat Australia. Mak gua asyik dok suruh gua berkenalan. Siap mak gua stalk FB Cik Ha, nak cari gambar Nasuhah tunjuk kat gua. Tapi time tu gua malas layan sangat pun. Gua iya kan saja.

Sampai satu hari, Cik Ha ni ada mesej gua, bagi nombor telefon anak perempuan sulung dia sambil mengatakan "kenal kenal lah dulu, Cik Ha tak paksa pun". Kat situ lah gua rasa macam gua perlu serius dalam mengejar dan mengecapi alam berumah tangga ni. Gua dengan tenang copy nombor telefon tersebut dan mengucapkan terima kasih kepada Cik Ha. Dalam hati agak berdebar. Kahkah. Mana tak berdebar, tak pernah lagi ada ibu yang bagi nombor telefon anak perempuanya kat gua, suruh gua mengorat. Perghhhh... Lagipun gua dah lama tinggalkan scene mengorat style drama melayu petang petang tu. Dah tua la katakannn...

Tapi gua tak terus mesej, gua bertenang dulu. Gua pikir dulu ayat apa yang gua nak bagi kat dia. Lagipun mengikut cerita mak gua, budak ni ustazah ustazah sikit orangnya. Mana gua boleh mesej sembarangan. Paling kurang mesti gua kena tau jugak sikit sikit pasal agama ni. Nanti nampak sangat gua ni tak ambik port pasal agama pula.

Keesokan harinya, gua pun taip lah satu karangan dalam whatsapp, nak memperkenalkan diri dan mengenali diri beliau je tujuan utama, tapi gua taip tu panjang macam apa. Gua pun lupa dah apa gua mengarut dalam karangan tu. Tapi tunggu punya tunggu, budak tu tak reply pula whatsapp gua. Kecewa pun ada, malu pun ada. Macam kena reject pula rasanya. Kahkahkah.

Selepas beberapa jam masa berlalu, gua pun telah mendapat reply dari whatsapp tersebut. Gua rasa gembira juga, rupanya dia sudi meng reply kan karangan gua tadi.


Start dari situ, bermula lah perkenalan kitorang. Bermulalah babak-babak gua berwasap dengan beliau. Makin hari, makin rancak. Makin hari makin kenal. Sehinggalah pada suatu hari, mak gua ajak pegi rumah dia, entah atas urusan apa. Dan berjumpalah gua dengan beliau, di rumahnya.

Bersambunggg.....

Tiada ulasan: